One litre of tears

Ada satu drama jepun, one litre of tears yang bagus untuk korang tengok. Recommended. Ada 12 episode kalau tak silap. Bagus cerita ni, value dia akan buat kita fikir tentang kehidupan. Cerita ni kiranya tergolong dalam salah satu genre yang aku suka.

Highlight dari cerita ni, sila refer to list kat bawah:

1- Antara salah satu nikmat yang paling besar yang Allah bagi kat kita ialah kesihatan. Sudah lahirkan kesyukuran belum? Kalau sudah baguslah. Duit banyak pun kalau dah sakit, meaningless juga.  Jaga kesihatan diri ok.

2-Kalau Allah uji dengan penyakit yang tak leh cure, terima dan redha. Penerimaan tu bukan satu yang senang, tapi kene tempuh juga.  Ujian adalah kifarah dosa dosa. Tanam dalam diri! Itu ujian pada si penerima dan ujian pada kita juga.  Ujian apa?  Ujian bersangka baik.

3- Mak ayah dan parenting skills.  Bonding family kena kuat.  Contoh, dalam cerita ni aya sebagai kakak sulung kena penyakit yang tak jumpa lagi cure dengan kondisi tak mampu jalan, tak mampu cakap telah menyebabkan satu persepsi masyarakat sekitar. Aya ada adik. Tapi sebelum penerimaan mak dan ayah dia,  adik beradik tak diinform mengenai penyakit aya ni. Bila adik ni pergi main jalan jalan, jiran jiran cakap buruk pasal kakak dia, the ways his sister walks like penguin,etc. Kat sini mak ayah main peranan.  Penerimaan aya terhadap penyakit dia tu pun tough,  lagilah bertambah nak suruh orang lain faham kan.

Banyak lagi pengajaran yang boleh dapat, sebab tu aku cadangkan korang tengok. Lagi lagi time stress down etc.  Ia buatkan kau rasa masalah yang kau hadapi ni kecil je berbanding orang lain.

Stay cool peeps!

notabintang : sedia tisu/kain lap banyak banyak,  aku tengok dua kali pun mata masuk habuk lagi.

Comments

Popular posts from this blog

hihi

2021