Dare to care?

1. Aku nampak kawan aku sakit.  Perlu tak aku tanya dia dah ambil ubat ke belum. Atau baik aku senyap saja.

Aku demam. Selera tiada. Nak pergi klinik malas. Aku balik rumah. Tido. Takda siapa tanya sihat ke tak. Takda sapa suruh makan ubat.

Sepatutnya dah besar ni kau tahu sendirilah. Kenapa perlu perhatian?

2. Aku nampak kawan aku dari tadi duduk depan tv.  Dah pukul 3.30 ptg. Perlu tak aku tanya dah solat zohor ke belum. 

3. Aku nampak kawan aku muka dia masam.  Masam dari muka yang biasa dia buat. Perlu ke aku tanya dia ok ke tak. Atau baik aku senyap saja.

4. Aku nampak kawan aku marah. Perlu ke aku tanya sebab apa dia marah. Atau baik aku diamkan saja.

5. Kawan aku diam. Tak seperti biasa. Perlu ke aku tanya ada masalah ke tidak?

Soalan yang tertanya pada diri sendiri.  Mungkin the other side of world, kawan kita sedang melalui hari hari yang sukar.  Sebab itulah aku tanya, dare to care?

Kenapa perlu care? Business vs kindness. Every act of kindness is sadaqah. Aku percaya dekat sini dan sana bukan untuk hidup sorang sorang. Pilihan bukan dalam kawalan kita.

Alaahh. Kenapa nak peduli dekat orang lain. Diri sendiri pun takde orang peduli? Pernah dengar quote you will get back for what you give. Teori ni bagi aku betul betul jadi. Makin banyak kau bagi makin banyak kau dapat. Take the first step, others will follow. Have a courage ya.

*entri tertunda

Comments

Popular posts from this blog

hihi

2021