some people do, some people dont

Assalamualaikum. Beberapa hari yang lepas fikiran saya terganggu dengan satu status twitter kawan saya semasa di praktikal dulu. Exactly to said, rendah diri dengan penampilan luaran, and make her depressed a lot. Saya fikir dan terus fikir sampai nak pergi kerja besok pon saya fikir lagi. Saya pon tak tahu kenapa saya fikir dan terus fikir. Thats why people said, thinking so much time, really turn to be complicated haiya

Dia kawan yang amat saya senangi. Seingat saya, dia kawan pertama saya yang begitu jujur, everything dia tak puas hati, dia takde simpan-simpan. Bila dia tak suka, dia akan cakap. Tak kira, baru kenal, setengah kenal apatah lagi yang dah kenal lama. Mula-mula saya pun agak "shock" juga, sebab saya bukan jenis sealiran begitu, tapi lama-kelamaan saya bule adapt well dengan personaliti macam tu. Jarang nak jumpa personaliti macam neh, rare sangat sebab for me people tend to observe first when first time meeting, isn't?

Berbalik kepada status yang dia update, saya pulak tanye diri saya? Adakah saya pun rasa macam tu? Saya cuba meletakkan diri saya dalam situasi dia. hmm, memang penampilan diri is the one of the charecteristic that people tend to judge. Cantik? Hodoh? Gemuk? Kurus? Tinggi? Rendah? so what? Haha

Ada dua bnda yang bul saya simpulkan kenapa dia bule depressed gitu.

1. Pandangan masyarakat kepada penampilan luaran. Ye, kalau kita perhatikanlah mentality masyarakat kita, bila lihat orang bersaiz besar, rupa yang tidak seberapa contohnya they tend to be to criticised them. Cuba   perhatikan dalam keluarga kita sendiri, ade tak?Tak tahu kenapa. Saya pun pelik juga. Adakah satu dosa berpenampilan sebegitu? Kerana penampilan yang dikritik, kalau aurat dibuka takde pulak yang dibisingkanya. 

Adakah mereka meminta untuk berupa seperti itu? This is given people. Just keep your mouth tight, please remind yourself to be grateful for what you have is millions better than keep criticized them. Them doing nothing, why you keep saying things that make people hurt? Kecantikan itu memanglah orang nilai dari luaran. Sapa yang tak suka benda cantik, saya pun suka. Tapi perlu ingatkan diri sendiri kerana kadang-kadang walaupun kita tengok cendawan yang warna buruk, tengok sekali dua pun, tak lalu nak makan tapi bile buat mushroom sup, sedap gilak! Berbanding dengan cendawan yang nampak cantik, sekali tengok ade ladybird lagi, ambik gambar klik klik sana sini, bila makan rupanya ia cendawan yang beracun. Tak pasal-pasal masuk sepital. Got my points people?

Itu adalah ujian untuk mereka. Ujian dengan kekurangan yang ada pada diri. Tapi sedar tak sedar ia ujian jugak pada kita, ujian nak tengok kita mengata ke tak, ye dak? Bagi yang diberi kelebihan pada diri segak kacak bergaya tidak kurang hebatnya ujian, tapi kita je yang tak sedar. To be honest, diuji dengan kekurangan diri is much better, trust me.

2. Pandangan diri sendiri keatas diri sendiri. Konpius -_- haha. Maksud saya kat sini, apa yang anda fikir itu sebenarnya menggambarkan diri anda. Cuba ajar diri untuk menerima diri sendiri. Kalau cakap benda yang selalu mendepressedkan diri, secara tak lansung akan bentuk diri kita ke arah itu. Anda adalah anda, bukan orang lain. Tak sama dengan orang yang mengata kita. Dia tak pernah berada di tempat kita, tak pernah merasa apa yang kita rasa, so why you should care about it? Buang karen jek. Allah uji kita dengan pelbagai cara dan ini adalah satu ujiannya. Diuji kita dengan camni pun bule wat kite rasa depressed bagai,bukan di uji dengan hilangnya mata, pendengaran dan sebagainya. Kawan, ia terlalu kecil jika nak dibandingkan.

So, why not start hari neh lemparkan kata-kata positif pada diri sendiri, sehingga keluar aura positif dari diri sendiri. posotif positif positif yosh! 

Salah satu cara lagi adalah set niat kita di jalan yang lurus. If you want to change yourself to be better than before, go for it, with conditionally is not being purposed to pleased people except your wife/husband. Buang karen jek jika niat sebegitu deh. Niatlah sebuleh-bulehnya jika nak kurangkan berat badan is to senangkan dalam ibadah or something like that. Jika nak cantikkan diri sendiri untuk suami/isteri ke bule le deh. Btw jangan salaf faham pulak sampai tak ambil berat lansung pasal penampilan diri. What need to be take care of is still need to be take care of, faham dop? Jika dengan manusia disekeliling kita, just be moderate, jangan terlalu over plop deh

last but not least, be happy people. This flower below is for you c: have a nice day. You can created it, begin  the miracle in your self surely if Allah wills. keep pray it!

with love,
ziela






Comments

Popular posts from this blog

hihi

Awkward