Lipas

Nak dijadikan cerita, aku tak da la kisah ngeri dengan lipas yang biasa cliche dalam cerita novel atau tv tu. Dulu dengan lipas ni kalau dia jalan jalan or terbang terbang, aku masih boleh pandang dengan sebelah mata dan say hi.

Dua tahun lepas, masa aku tengah rehatrehat makhluk ini dengan sesuka hati terbang ke arah aku tanpa bagi signal. Aku punyalah terkejut  terus bangun meluru keluar dari bilik. That was the first time im glad the adrenaline working so fast!

Aku kejut member bilik aku yang tengah tidur tu suruh keluarkan makhluk ni. Dia yang biasa takut jugak bangun tidur dengan mamai mamai halau benda tu keluar. Amazed kejap tengok orang mamai mamai halau lipas.

Sejak dari tu aku mula pandang lipas dengan dua mata hahaha. Tapi sekarang dah okay sikit. Sebab aku guna mind control kawal balik and reverse keadaan. Aku tak tahu benda ni membantu atau tak, maybe korang boleh try buat camni:

1) Bila korang terjumpa benda ni paling basic adalah untuk bertenang. Tok sah nak jerit jerit macam jumpa hantu. Ni valid untuk yang tak terbang. Kalau terbang apa lagi, lari laaaa sambil tutup mulut hahaha.

2) kalau benda tu datang dekat yang jenis yang tak terbang, buat bunyi dengan hentakkan kaki. Aku dah try method ni, terus lipas tu lari arah bertentangan. Jadi okay la sebab dia tak datang dekat.

3) Dalam keadaan bertenang, fikir yang saiz lipas tu kecik je. Dia tak kan makan kita. Jangan bayangkan figure dia. Nanti lagi la geliii.

4) satu lagi, sebab entah setiap minggu aku selalu nampak benda ni merayap rayap sesuka hati dia. Ok. Sekarang ni kenapa aku rasa pelik kenapa aku selalu nampak lipas. Adakah ini satu ilusi trauma atau fobia? Hahaha. Pointnya sebab aku nampak lipas ni banyak kali, rasa dia dah tak rasa pape tidak termasuk yang terbang terbang. Yang ni tak tahu nak advise camne. Tak kan nak paksa korang beli toy lipas semata mata nak rasa biasa haha

So apa lagi. Cuba cuba atasi ketakutan anda. You can do it!

Comments

Popular posts from this blog

hihi