life?

Jika ditanya tentang makna kehidupan sesungguhnya aku kelu untuk menjawabnya. A simple question but has a thousand random thought to think about it. Apa sebenarnya makna kita hidup neh? Ulang seribu kali dalam minda dan saban malam asyik berfikir soalan yang sama.

Jika hidup sekarang ini seperti tiada arah tujuan, maka perhatikanlah semula apa yang kita buat dalam kehidupan seharian. Hidup mula terasa kosong bila diuji dengan sedikit ujian. Kawan, janganlah begitu. Binalah kekuatan daripada dalam. Kekuatan atas kepercayaan kepada Allah. Bukankah ujian itu tandanya Allah sayangkan kita? Jangan risau, apa yang telah ditetapkan untuk kita, pasti akan jadi milik kita.



Hidup.

Perumpamaanya seperti biji benih. Membesar menjadi pokok yang matang. Dan akhirnya di hujung usia, mati. Sepanjang hidupnya membekalkan oksigen pada hidupan bernyawa, sumber makanan bagi manusia dan haiwan, tadahan air hujan dan sebagainya. Alangkah berjasanya pokok ini! Tidak dianugerahkan akal dan fikiran namun jasanya tetap ke arah kebaikan.

Lalu, kita bagaimana?

Kita di anugerahkan akal dan fikiran. Satu anugerah yang membezakan kita dari hidupan yang lain. Apa yang telah kita sumbangkan? Apa yang telah kita lakukan untuk membangunkan generasi kita? Sudahkah kita menyeru ke arah kebaikan dan mencegah kemungkaran? Wahai!

MAKNA KEHIDUPAN

Mengetahui makna hidup, pertamanya perkara yang perlu ditanya kepada diri sendiri. Apa makna kita dicipta? Dihidupkan di dunia yang sekejap ini?

Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah-Ku.” (Adz Dzaariyaat:56)



Dan tanyalah pada diri, kenapa selepas kehidupan ada kematian?

(ALLAH) yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya, dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun. (Al Mulk 67 : 2)

Dan kenapa ada ujian?

dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan, dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar, (yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan: “Inna lillaahi wa innaa ilaihi raaji’uun”.” (Al Baqarah 2:155-156)

Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cobaan (yang sebenar-benarnya) dan hanya kepada Kami-lah kamu dikembalikan.“ (Al Anbiyaa 21:35)



Dan pesanlah pada diri setiap hari

Allah berfirman, “Hai kaumku, sesungguhnya kehidupan dunia ini hanyalah kesenangan (sementara) dan sesungguhnya akhirat itulah negeri yang kekal.“ (Al Mu’min 40:39)

dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, yaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia, dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik (surga).“(Ali ‘Imran 3:14)

dan sesungguhnya hari kemudian (akhirat) itu lebih baik bagimu daripada yang sekarang (permulaan).”(Adh Dhuha 93:4)




Jadi, buatlah apa sahaja yang dirasakan boleh memaknakan kehidupan. Buatlah apa sahaja yang boleh membahagiakan orang lain dan diri sendiri. Bila sudah rasa penat berlari, rehat, dan teruskan berlari. Kerana perlumbaan ini penamatnya bila kita sudah dipanggil olehNya.

stay cool bro!

Comments

Popular posts from this blog

hihi

Awkward